szklanymokiem

szklanymokiem

środa, 20 lipca 2011

Uniwersalne mocowanie obiektywów w kamerze wielkoformatowej

Pewnie każdy z nas, użytkowników kamer wielkoformatowych, napotkał przynajmniej raz na  kłopot z zamocowaniem obiektywu do swojego aparatu. Problem jest szczególnie dotkliwy dla sympatyków starych drewnianych kamer oraz starej (choć wciąż rewelacyjnej) optyki. Chcąc założyć piękny, mosiężny obiektyw do aparatu musimy dysponować dwoma elementami:
  • drewnianą lub metalową płytką z odpowiedniej wielkości otworem;
  • pierścieniem mocującym w który wkręcamy obiektyw lub pierścieniem kontrującym.
Dorobienie drewnianej czy metalowej płytki zawsze wymaga pewnego nakładu pracy, jednak jest to rzecz jak najbardziej do zrobienia, nawet we własnym zakresie, bez dostępu do bogato wyposażonego warsztatu. Z własnego, dość bogatego w tej materii doświadczenia wiem jednak, jak trudno jest kupić komplet obiektyw + pierścień.Zwłaszcza stare obiektywy są nie lada wyzwaniem, gdyż średnice pierścieni niemal zawsze są różne, nie wspominając już o niemetrycznych gwintach. 

Co zatem zrobić, aby móc swobodnie korzystać z posiadanej optyki o różnych rozmiarach? Otóż najrozsądniejszą opcją jest zakup tzw. UNIWERSALNEGO PIERŚCIENIA MOCUJĄCEGO (ang. universal iris lens holder). Wspomniany gadżet wygląda jak duża migawka wielkoformatowa, z tą różnicą, że przysłona jest wykonana z grubej, metalowej blachy, która może utrzymać ciężar nawet bardzo dużych obiektywów. Po bokach znajdują się 2 pokrętła: jednym regulujemy wielkość otworu, dostosowując go do średnicy obiektywu, który chcemy zamocować; drugim zaś kontrujemy przysłonę w odpowiedniej pozycji, aby zapobiec przemieszczaniu się założonego obiektywu. Musze przyznać, że patent ten sprawdza się REWELACYJNIE. Posiadając takie urządzenie musimy mieć tylko jedną, drewnianą płytkę mocującą, do której możemy zamocować właściwie każdy obiektyw o średnicy mniejszej niż maksymalny otwór w holderze. Polecam ten patent wszystkim miłośnikom klasycznych aparatów wielkoformatowych. Poniżej zamieszczam kilka zdjęć opisywanego holdera. 
Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera, diameter: 80mm.

Universal iris lens holder for large format camera with selected LF lenses
 Jaka jest wada takiego pierścienia? Tylko jedna ... słaba dostępność ... sam na taki holder polowałem jakieś trzy lata. Patent sprytny, ale jest jak YETI ... naprawdę trudno na niego wpaść, nawet stale śledząc polskie i zagraniczne serwisy aukcyjne. Wynika to pewnie z tego, że sprzedawcy rzadko wiedzą jak to "coś" nazwać i opisać ...

2 komentarze:

  1. Myślałem, że już gdzieś przepadłeś na dobre :| ja takich nie mam jeszcze ale miałem już problem z szenhao. Mianowicie kupiłem szklo z płytką do linhofa... ale technika :) Potrzebowałem klucza żeby przekrecić szkło z migawką na płytkę dołączoną do szena. Ponieważ nie mogłem się doczekać by zrobić pierwsze zdjęcie pojechałem do kastoramy i kupiłem uszczelki do, sorry, kibla :D założyłem jedną płytkę na drugą, uszczelniłem uszczelką toaletową i działało :) 0 niechcianego światła :D

    OdpowiedzUsuń
  2. ja zamiast klucza używam.. suwmiarki :-D
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń