szklanymokiem

szklanymokiem

środa, 21 marca 2012

Linhof Kardan Color 5x7''


Jakoś tak się u mnie "linhofowo" zrobiło ostatnimi czasy. Kilka dni temu pisałem o aparacie Linhof Technica V 5x7'', dziś natomiast kilka słów o moim najnowszym nabytku - aparacie Linhof Kardan Color 5x7''. 
Aparat kupiłem dość niespodziewanie i raczej nieoczekiwanie. W zasadzie chciałem kupić tylko statyw pod właśnie odrestaurowaną kamerę Ernemann Globus 10x12'' (o aparacie pisałem jakiś czas temu TU), która z uwagi na dość duże wymiary i drewnianą konstrukcję, wymaga głowicy statywowej o dużej nośności i płytki o dużej powierzchni (o Ernemannie 10x12'' będzie niedługo osobny, rozległy artykuł - 'stay tuned'). 
Noooo ... ale do rzeczy - gdy w końcu udało mi się znaleźć odpowiedni statyw, okazało się, że był do niego przykręcony piękny Linhof Kardan 5x7''. Nie mogłem się powstrzymać, żeby go nie przygarnąć do mojej kolekcji:), zwłaszcza, że jego dotychczasowy właściciel dość skutecznie wzbudził we mnie potrzebę jego posiadania, a poza tym, chyba nie chciał rozdzielać tego pięknego kompletu.

"Winowajca" zakupu Linhofa Kardan Color 5x7'': Statyw Bilora z głowicą Gitzo No 4 (fot. dadanmafak)

"Winowajca" zakupu Linhofa Kardan Color 5x7'': Statyw Bilora z głowicą Gitzo No 4 (fot. dadanmafak)
Linhof Kardan Color 5x7'' to konstrukcja całkiem odmienna od aparatu, który prezentowałem ostatnio. Mimo, że format jest ten sam: 5x7'', to Kardan należy do grupy monorail camera (przedni i tylni standard zamocowany jest na specjalnej szynie). Technica, to z kolei aparat typu field camera, czyli taki, który da się złożyć w wygodną walizeczkę i zabrać z sobą w plener (natomiast po rozłożeniu, przedni standard porusza się po przedniej klapie na specjalnych szynach). 
Linhof Kardan Color 5x7'' (fot. dadanmafak)

Linhof Kardan Color 5x7'' (fot. dadanmafak)
Jakie zalety ma Kardan w porównaniu do Technica? Przede wszystkim ma w zasadzie niczym nieograniczone  możliwości pokłonów, przesuwów i skrętów standardów. Daje to zatem bardzo duże pole do popisu tam, gdzie konieczne jest wygodne, szybkie i dokładne kontrolowanie perspektywy. Oczywistą wadą takiego rozwiązania są duże rozmiary takiego aparatu. Osobiście znam jednak osoby, które z powodzeniem używają aparatów typu Kardan w plenerze ... i nie chcą nawet słyszeć o zamianie na aparat typu field. No cóż ... każdemu wg potrzeb:) Mam nadzieję, że niedługo przetestuję aparat na placu boju. Wtedy będzie więcej praktycznych informacji. Postaram się znaleźć jakieś dodatkowe wady i zalety tej kamery.

3 komentarze:

  1. W plener to akurat ten model tak średnio sie nadaje. Ale gdyby Cię naszlo fotografować tsunami to on jest jak znalazł :) u mnie stał trochę w cieniu większego brata - 8x10. Niech rozwinie skrzydła pod twoja opieka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Koszowski Bartosz22 marca 2012 23:11

    Coś czuję, że akurat w czasie fotografowania tsunami, ten Linhof pociągnąłby mnie za sobą na samo DNO :)

    OdpowiedzUsuń