szklanymokiem

szklanymokiem

sobota, 1 maja 2010

Wet Plate Day 2010


Dziś 1 maja. Zrezygnowałem z pochodu:) na rzecz wzięcia udziału w Światowym Dniu Mokrej Płyty.


Impreza odbyła się po raz drugi. Zabawa polega na wykonywaniu fotografii z wykorzystaniem jednej z najstarszych technik fotograficznych - kolodionu. Wykonałem kilka zdjęć, a jedno z nich prezentuję poniżej:

Format: 18x24cm, Skład kolodionu: 0.0076mola CdBr2, 0.019mola CdI2, 250mL 4% collodium, 190mL etanolu, 65mL eteru. Wywoływane w Fe(NH4)2(SO4)2, utrwalanie Foma U1.

Do wykonania fotografii użyłem kamery wielkoformatowej 18x24cm:

Użyta kamera wielkoformatowa 18x24cm. Obiektyw Schneider Symmar 210/5.6

Aby wykonać zdjęcie w technice kolodionowej należy wykonać kilka czynności:
  • przygotować roztwór jodków kadmu, cynku i amonu (w odpowiednich proporcjach) w kolodium (dieterowy roztwór nitrocelulozy);
  • pokryć szklaną płytę przygotowanym roztworem;
  • uczulić płytę w ok 10% roztworze azotanu srebra;
  • naświetlić płytę;
  • wywoływanie przeprowadza się najczęściej w roztworze azotanu (V) lub siarczanu (VI) żelaza (II);
  • powstały obraz utrwalamy w rozcieńczonym roztworze cyjanku potasu bądź tiosiarczanu sodu.
Dziś zdecydowałem się na następujący skład kolodium: 0.0076mola CdBr2, 0.019mola CdI2, 250mL 4% collodium, 190mL etanolu, 65mL eteru. Niestety, jodek i bromek kadmu są solami bardzo trudno dostępnymi a ich synteza jest kłopotliwa i pracochłonna. Na szczęście udało mi się znaleźć odpowiedni przepis.
Z uwagi na niską czułość klodionu, czasy naświetlania płyty są bardzo długie. Oczywiście da się tą techniką wykonywać portrety, ale tym razem zdecydowałem się na martwą naturę. Aby oddać klimat dawnych czasów zainscenizowałem plan zdjęciowy wykorzystując stare fotografie, obiektywy i aparaty fotograficzne:

Zainscenizowany plan zdjęciowy


Płukanie płyt szklanych w teflonowej kuwecie

Suszenie płyt

W procesie kolodionowym otrzymujemy obraz negatywowy, który na ciemnym tle zamienia się w pozytyw:)

Zachęcam też do odwiedzenia Galerii Wet Plate Day 2010. Pośród zamieszczonych tam fotografii, można znaleźć również i moją, opisywaną powyżej:)

Poniżej film wyjaśniający szczegóły przeprowadzenia całego procesu kolodionowego:

 

2 komentarze:

  1. Hej
    Czy taka plyte mozna kopiowac pod powiekszalnikiem lub stykowo?

    pozdrawiam Hubert

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście!! Negatywy kolodionowe wykonane na przezroczystych płytach szklanych da się kopiować np. stykowo.

    OdpowiedzUsuń